måndag 15 mars 2010

16 februari Transport till Borås Sjukhus

Så kom dagen då jag skulle transporteras till Borås sjukhus. Förmiddagen gick åt till att duscha och borsta tänderna. Jag fick veta att kl 12 skulle det komma en ambulans från Skövde för att köra mig till Borås. Skövde konstigt fanns det ingen närmare? Läkaren som talat med Borås hade fått info om att vi skulle gå via akutmottagningen när vi kom fram och både jag och sköterskorna tyckte att det verkade konstigt. Killarna kom kl 12 och fick info om mig så att de visste vad de hade med sig. Jag fick lägga mig på "båren" och sedan letade vi oss ut till ambulansen. Kände mig ganska klar och pigg men såg inte fram emot den långa färden. Det var lite skumpigt innan vi kom ut ur Malmö men sedan gick det bra upp till Varberg där vi tog av mot Skene och vidare till Borås. Jag fick lite morfin mot värken på vägen och vid 15,30-15,40 var vi framme vid akut intaget. Andreas och Markus som killarna hette tyckte också att det var konstigt att vi skulle gå den här vägen så de gick lite bakvägen in eftersom de kände till sjukhuset väl. De kom inte från Skövde de kom ifrån Skene :) Nu började sökandet efter vart jag skulle ta vägen. Först fick vi ett besked och då gick en sköterska efter en säng till mig men lagom till att jag skulle lägga mig i den ringde de och sa att jag skulle till en annan avdelning så jag fick ligga kvar på "båren" tills jag kom upp på avdelning. Vi åkte upp till avdelningen och fick nästan leta rätt på en sköterska som inte hade en aning om att det skulle komma en patient. Jaha ja då skall vi se om vi kan hitta en säng till dig annars får vi ringa efter en. Hon började irra runt och efter någon minut sa jag till Andreas och Markus att de kanske ska prova att ringa efter en säng direkt eftersom de inte verkar ha ett överflöd. Till saken hör att detta var den nya delen av sjukhuset som invigdes 3 dagar innan, så där av all förvirring. Efter några minuter kom hon tillbaks och sa att jag inte skulle vara på den här avd, utan på en avd en våning ner. När vi kom dit fick jag komma in på ett eget rum (även denna avd tillhörde den nya delen) nu fick jag lägga mig i en riktig säng och vilken befrielse det var. Ryggen på ”båren” var inte lika bred som min rygg så det var underbart att få lägga sig i en riktig säng men väldigt snart började jag frysa ordentligt. Jag sms:ade Magnus vart jag var så att han kunde komma upp. Han kom upp vid 17 tiden och vilken tur att han gjorde det för fram tills han kom upp hade sköterskan bara varit inne med lite dricka till mig sedan var hon som bort blåst och jag gick in i dimman lite och orkade inte prata och förklara vad jag behövde. När Magnus kom sa jag att du får prata med dem jag orkar inte (jag hade nu fått 39 gr feber) jag har inte fått någon medicin m.m. han viste vad jag behövde och ringde på sköterskan. Nedan följer Magnus berättelse av vad som hände sedan.
Kommen till Borås, in på akuten där de säger att här ska hon inte vara. förflyttning. Magnus åker dit när hon varit där i ca 2 timmar. tur hon hade mobil och kunde meddela mig var hon var. E81 rum 32 Magnus kommer dit, ser Helene i ett halvmörkt rum helt ensam och fryser som fan, så när jag tar av mig jackan vill hon ha den över sig plus att jag hittade hennes strumpor och en "kofta". Droppet var avstängt??? Urinen i katetern var nästan brun, Magnus vrider på droppet igen kl ca 18.00 då hade den påsen hängt sedan 12.20 och knappt gått åt en deciliter.
ringer på klockan, händer inget, ringer igen, går ut och frågar om hon skall ligga här och frysa och ha ont. då kom beslutet snabbt om flyttningen som hon hade fått reda på för en och en halv timmas sedan. När jag frågade sköterskan om var vi befann oss, sade hon på E81, jaha men det säger mig inget sade jag, vad gör ni har vårdar opererade eller är det en könspoliklinik? Det vet jag inte sade hon för det är alldeles nybyggt???? nollades Hjärnorna med då?? I allafall kom hon till rätt avd tillslut. phuuuu. då ifrågasatte jag dropp, penicillin, blodförtunnande, smärtstillande, febersänkande, syresättning, hb allt. Ursäkten blev att vi har inte gått igenom hennes journaler ännu (2010 så skickar man nämligen journalen med patienten och inte via fax el mail) men sedan blev det fart. Det visade sig att precis som i Malmö var syresättningen låg , så då fick hon syre. hennes blodförtunnande som hon skall ha två gånger om dagen för att motverka propp i lungorna, fick hon den första kl 19.00 ca.
Sedan kom de på att de skall röntga henne med magnetröntgen (datortomografi) i natt, plus att hon skall då på två timmar dricka 2 (TVÅ) liter kontrastvätska????? Hur i H-E tänker dom då???? En person som genomgått en Gastric bypass skall de första veckorna bara sippa i sig vätska (max 1,5 liter per dygn), Helene har inte ens sen operationen 5 dagar tidigarer, fått i sig två liter genom munnen, hur ska hon då få i sig det på två timmar?
Det visade sig att de som jobbar med datortomografin inte visste att jag gjort en GBP så när sköterskan ringde och sa att jag inte kommer att kunna dricka 2 liter så sa de att jag skulle dricka så mycet som möjligt. Jag lyckades få i mig två glas ca 3 dl på två timmar. Halv tolv på natten var det dags för röntgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar