tisdag 9 mars 2010

12 februari omoperation


Jag vaknade tidigt av att de kom in till mig och sa, att vi måste operera om dig. Men efter gårdagen och natten kan jag inte säga vad de igentligen sa, eller om de förklarade varför jag var tvungen att genomgå en ny operation. Det enda jag hade i huvudet var att ni måste ringa Magnus och mamma. Jag fick en telefon och ringde först mamma men fick inget svar så jag ringde Magnus, men jag kommer inte ihåg riktigt vad jag sa, men det var något i stil med att operationen gick inte så bra, så de måste göra en ny. Efteråt har han sagt att han blev livrädd av mina ord. Vadå gick inte så bra? Samtalet var ganska kort, för de stod redo att köra iväg mig för op. Någonstans såg jag en klocka som visade strax efter 07,00 på morgonen. Precis som dagen innan tog det inte lång tid innan jag sov. Det första jag kommer ihåg när jag vakande till var att de sa att de inte lyckats göra operationen med titthål, utan varit tvugna att öppna från bröstbenet och ner till naveln. Omtumlad som jag var, kände jag ingen reaktion över det och har väl fortfarande inte tänkt så mycket på det, huvudsaken att jag blir bra, skit samma i att jag har ett ärr. Nu kände jag en stor skillnad från dagen innan, för jag vaknade till på ett helt annat sätt. Jag skrev under gårdagen att mamma gav mig vatten men det var fel för det var när de kom till mig efter denna operationen som hon hjälpte mig att få lite vatten. Herregud va slangar jag hade, i ena näsan en slang för syresättningen i den andra en som gick ner i nya magsäcken för att suga upp blod, kateter (kiss påse), en fistel (slang ur magen från den gamla magsäcken som det kom galla och blod ur) och dropp. Nu gjorde jag ju min operation på en klinik som bara gör operationer varannan vecka, tor och fredagar och de har inga resurser att ha kvar patienter som mig när helgen kommer så på eftermiddagen fick jag flyttas till Malmö sjukhus. Jag kom till uppvaks avd där jag skulle enligt läkaren, vara någon timma och sedan komma upp på en avdelning. Men jag blev kvar där i ett dygn. Eftersom jag inte tillhör skåne län så hade de problem att få in mig i sytstemet och för varje prov de skulle ta så fick de inte ut någon ettikett och det var krångligt för dem. Dessutom när Magnus ringer och frågar efter mig, så finns jag inte på sjukhuset. Jag hade ju ingen mobil med mig så vi kunde inte kommunisera med varandra heller. Under natten var vi i stort sett tre som låg på uppvaket hela tiden, även om jag låg kvar hela tiden så byttes patienterna ut allt efter som. Vid något tillfälle kom det en kille som måste ha gått på någon drog för han var aggresiv och vägrade lyssna på sköterskorna, de var tre st och hade fullt upp med honom hela tiden. Han hade blivit kniv skuren i halsen och ville hela tiden ta bort förbandet, även om de sa till honom att du har blivit opererad och får inte ta bort det. Vid flera tillfällen skulle han gå där ifrån. Polisen var där och förhörde honom två gånger. Det var riktigt obehagligt. Han tjatade om vatten hela tiden han skulle ha minst en liter och dricka men fick inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar