torsdag 11 mars 2010

13-15 februari Malmö sjukhus

Under helgen och måndagen har jag inte så mycket minnen att berätta om. Vi var fyra på salen men eftersom det var helg och avd bredvid var stängd så blev vi 5 på söndagen. En dam på 87 år (tror jag att hon var)väldigt bestämd och lite jobbig till en början men efter hand mjuknade hon. Förutom henne var det två damer i 65-67 års åldern och en som var 90 något som inte sa något. Iaf när damen på 87 kommit på plats skulle de sätta kateter på henne, då flög hon nästan i luften och sa att hon minsan hade varit på det här sjukhuset många gånger och visste att det fanns andra rum dit de kunde köra henne för att sätta den, hon ville minsan inte ligga här mitt i rummet och få det gjort (även om de skulle sätta upp väggar runt). Dagen efter hände något roligt Magnus var hos mig och han hade naturligtvis skojat och hjälpt tanterna under dagen. När han nästan skulle gå så var det något med den gamla damen och hon behövde hjälp Magnus var ju snabbt frame med en hjälpande hand och då minsann brydde hon sig inte om att hon inte hade täcke på sig. Efteråt sa en av de yngre tanterna att jag måste få säga att du är lite konstig, gapar och skäller över att de skall sätta kateter på dig inför oss men du bryr dig inte om att du blottade dig ganska mycket för en stund sedan när du fick hjälp av Magnus och så skrattade de. På MAS upplevde jag det på ett helt annat sätt än vad jag senare skulle göra på Borås sjukhus. Vi hade ett fräsht rum med platt Tv på väggen.Det var ofta sköterskor inne och man behövde inte ringa på dem för att få hjälp för de var ändå där så ofta. När de tog katetern på en patient satte de in en potta och varje gång de skulle kissa skulle de ringa på dem så att de fick mäta och kolla blåsan för att se hur mycket som fanns kvar. Inget sådant gjordes i Borås, efter det att de tog min kateter, så var det inte någon som frågade hur det gick eller vilken färg det hade. Det togs givetvis prover dagligen det kollades syresättning, blodtryck m.m. Men ni som vet, att under helgen händer inte så mycket på ett sjukhus. På måndags ronden sa läkaren att du tillhör ju inte detta landstinget så att vi kommer att begära ambulans transport för dig. Vi bestämde att de i första hand skulle kontakta Varbergs sjukhus därefter Sahlgrenska och sist Borås men som sagt eftersom jag tillhör Borås så var det bara de som ville ta emot mig. Jag kände mig inte riktigt upplagd för transport redan på måndagen men det kunde ju inte jag bestämma. Magnus tog med sig alla mina saker och åkte till Helsingborg för att städa ur övernattnings lägenheten han lånat där och åkte sedan hem. Fram på dagen fick jag veta att de inte skulle bli någon transport förrän imorgon, phu tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar